Spoedgevallen

Na het plaatsen van de beugel en na elke controle kunnen de tanden en kiezen soms gevoelig zijn. Dit is een normaal verschijnsel.

Bij ernstige pijnklachten kan er tijdens de beltijden altijd gebeld worden en in de weekenden en tijdens vakanties kan je hiervoor contact opnemen met de waarnemende orthodontist. Het rooster van waarneming  staat dan bovenaan deze pagina. Ook via de voicemail is het rooster te beluisteren.

Als je je goed aan de spelregels houdt, kan je voorkomen dat er wat kapot gaat aan de beugel.

Wat moet je doen als er desondanks toch iets stuk gaat?

  • Slotje los: Soms gaat er een slotje los op de achterste kiezen waar de draad nog niet doorheen loopt. Dit slotje doet eigenlijk nog niet ‘mee’, dus is het niet zo erg en kan de reparatie wachten tot de volgende afspraak. Wel altijd even bellen om dit door te geven zodat we hiervan op de hoogte zijn!
  • Slotje los van één van de achterste kiezen waar de draad wel doorheen loopt: Neem even telefonisch contact op. Soms kan het wachten tot je volgende afspraak, soms willen we een extra afspraak inplannen om het slotje er weer op te zetten.
  • Slotje los van de voorste kiezen of de tanden: Bel even om een afspraak op korte termijn in te plannen. Heb je dezelfde of de volgende dag al een afspraak staan: altijd toch even doorgeven aan ons, zodat we er rekening mee kunnen houden.
  • Bite-turbo of opbeetknobbel eraf: Een bite-turbo is een soort slotje aan de achterkant van de boventanden en een opbeetknobbel is een ophoging  van composiet op de kiezen. Beide zorgen ervoor dat je niet met de boventanden op de slotjes van de ondertanden bijt. Als deze eraf gaan, hoef je daarvoor alleen een afspraak te maken als je nu wel op de slotjes bijt. Of natuurlijk als je er last van hebt.
  • Draad gebroken: als de draad die door de slotjes loopt is gebroken, moeten we er een nieuwe draad inzetten. Neem alsjeblieft even contact op om hiervoor een afspraak te maken.
  • Uitneembare beugel gebroken. Graag even langs komen met de beugel, zodat we kunnen beoordelen of het kan worden gerepareerd of dat er nieuwe afdrukken moeten worden gemaakt.
  • Uitneembare beugel kwijt: Graag even contact opnemen. De orthodontist zal dan bepalen of er nieuwe afdrukken gemaakt moeten worden voor een nieuwe beugel.
  • Spalk los of gebroken. De draadjes die achter de tanden worden geplaatst als je slotjebeugel wordt verwijderd, kunnen breken of los gaan. Hiervoor altijd direct contact opnemen, zodat we een afspraak kunnen maken. Als wij langer dan een week afwezig zijn, dan adviseren wij om contact op te nemen met de waarneming.

Voor de volgende  klachten, hoef je geen afspraak te maken, maar mag je tussen 13.30 en 16.30 uur binnen komen lopen. Meld je even bij de balie, dan zorgen we ervoor dat je tussendoor wordt geholpen. Van 15.00-15.20 uur is de balie gesloten wegens koffiepauze, wacht dan even in de wachtkamer tot de balie weer open is.

    • Prikdraad: de draad steekt bij het achterste slotje uit, waardoor deze in wang of tandvlees prikt.
    • Uitneembare beugel: draad gebroken. Dit moet worden gerepareerd door onze tandtechnieker. De beugel kan tijdens onze openingstijden worden afgegeven bij de balie. We maken dan een afspraak voor 2 werkdagen later om de gerepareerde beugel weer te plaatsen.
    • Uitneembare beugel: klein stukje van de kunsthars afgebroken. Dit kan geen kwaad, maar is vaak vervelend doordat het scherp is. Dit kunnen we zelf verhelpen, we slijpen wat af, zodat de beugel weer prettig zit.
    • Pijn bij een uitneembare beugel.
    • Haakje waar je de elastieken aan vast maakt (pinpost) is eruit gegaan, of elastiek schiet er steeds af. We plaatsen een nieuwe pinpost of buigen deze wat meer richting tand of kies.
    • Als het niet lukt om de elastieken vast te maken, leggen we dat graag nog een keer uit.
Ortho Soestdijk is ook actief op Facebook! Like onze pagina voor allerlei updates omtrent onze praktijk. Klik hier